masak lemak ikan tumis darat

mesti ada yang tertanya2 kan, apa benda yang tumis darat 2? hehe.. masa aku belajar masak dulu pun, heran la sekejap😛 belajar masak pun dari kak ipar time tu.. tanya la dia apa benda yang tumis darat tu? huhu… jom kita tengok camne nak buat🙂 buat cara simple je…

BAHAN-BAHAN:
santan (seboleh2nya santan yang pekat)
ikan (ikut suka nak letak ikan apa)  
serai 2 batang dipecah2kan)   
kunyit (serbuk lagi senang) 
asam keping @ air asam
garam
bawang besar @ bawang merah (dipotong)

CARA-CARA:                                            

1)  Masak santan sehingga mendidih. Jangan dibiar sehingga mendidih, anda mesti kacau 2 @ 3kali. Jangan  dibiarkan, santan tu akan jadi kepala, tak menarik🙂

2)  Selepas santan dah mendidih, masukkan ikan, serai dan kunyit. Masukkan kunyit sehingga santan berwarna kuning.

3)  Masukkan garam, asam keping. Bagi yang suka letak perasa tambahan, boleh letak.

4)  Biar sampai mendidih. jika anda guna asam keping, agak2 dah sebati rasa dia, buang asam keping tu.

5)  Di dalam kuali, Bawang digoreng sehingga garing.

6)  Setelah masak masak lemak tadi, tuang bawang goreng tadi ke dalam masak lemak, sekali dengan minyak yang digunakan untuk menggoreng bawang tu.

7)  Kalau nak rasa pedas, letakkan cili.

DAH SIAP….🙂 SIMPLE JE KAN??

SILA LAH MENCUBA, YANG SIMPLE2 AJA🙂

**ANDA BOLEH LETAK KENTANG KE, APA KE UNTUK TAMBAHAN LAGI🙂

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: